Chléb byl odjakživa lidmi uctíván jako „boží dárek“. V uplynulém období měl spíše fádní pověst, ovšem v posledních letech se situace výrazně mění. Dnes je chléb pokládán za zdravé a zároveň chutné jídlo, k čemuž přispěla i široká síť pekáren, které vyrábějí stále více druhů chleba.

Jaké má chléb zdravotní účinky

Díky vysokému obsahu vlákniny je účinnou zbraní pro prevenci a léčbu střevních obtíží a do určité míry chrání i před některými typy rakoviny. Podle Světové zdravotnické organizace složené sacharidy obsažené v chlebu snižují hladinu cholesterolu v krvi a pomáhají zvládat cukrovku.

Kromě velkého množství železa a vitamínů, zejména vitamínů skupiny B, obsahuje chléb také poměrně značné množství vápníku, který je nenahraditelný pro stavbu kostí a zdravý vývoj zubů.

Některé omyly

O chlebu se dříve tvrdilo, a dodnes tento názor u některých lidí přetrvává, že po chlebu se tloustne. Není to pravda, jelikož se tloustne po tom, co si na krajíc chleba dáme. Druhým omylem je, že bílý chléb není příliš kvalitní potravina. Pravdou je, že sice nemá tolik vlákniny jako jeho celozrnný příbuzný, přesto má však z hlediska výživy co říci.

Nesnášenlivost lepku

Lepek je jednou z bílkovin obsažených v obilné mouce. U osob trpících celiakií, což je porucha funkce tenkého střeva, lepek ničí jemné klky na vnitřní stěně střeva. To pak znemožňuje dostatečné vstřebávání živin.

Klady a zápory

Chléb je dobrým zdrojem škrobu a bílkovin, také vlákniny a vitamínů skupiny B. Přínosem je také obsah železa a vápníku. Naopak záporem je vysoký obsah soli, která se do těsta přidává pro chuť a také proto, že posiluje působení lepku a těsto je pak pružnější. Do těsta se také přidávají tuky, ovšem podle odborníků na výživu nepředstavují tuky v chlebu žádné zdravotní nebezpečí, jelikož se jich používá jen malé množství.

Ze zdravotního hlediska lze doporučit celozrnný chléb (nebo též samožitný) nebo chléb graham vyráběný z hnědé mouky, do které se přidává rozemletý slad a pšeničná zrna.

Nové články