Je sojové mléko zdravé? Konzumace sóji a sojových produktů je otázka velmi kontroverzní. Mnoho veganů a vegetariánů se na sóju spoléhá, protože je dobrým zdrojem bílkovin, aminokyselin, vitamínů a minerálů. Mnoho lidí však říká, že konzumace většího množství sóji je spojena s nebezpečím, jako je rakovina, hormonální nerovnováha a poruchy štítné žlázy.

Co je sója?

Sójové boby jsou jedním z druhů luštěnin a pěstují se v mnoha zemích celého světa. Mezi největší producenty se řadí Spojené státy americké a Brazílie. Je to zdroj bílkovin, který obsahuje všechny esenciální aminokyseliny potřebné pro dobré zdraví. Studie dospěla k závěru, že celkově je sója dobře snášena a může také přispět ke snížení hladiny cholesterolu. Sója se nachází v celé řadě různých potravin. Fermentované sójové produkty jako miso, tempeh a natto jsou oblíbené pokrmy v Asii.

Živiny obsažené v sóje

Bohatá nutriční hodnota sójových bobů znamená, že sójové potraviny a nápoje mohou být zdravou alternativou pro lidi, kteří nechtějí konzumovat maso a mléčnou stravu. Podle ministerstva zemědělství Spojených států obsahuje 100 g vařených zralých sójových bobů 172 kalorií. Tato 100 g dávka také poskytuje 16 gramů bílkovin, což je 33% doporučeného denního příjmu (RDI) a 6 g vlákniny (24% RDI).

100 g vařených sójových bobů také obsahuje 5 g železa (29% RDI), 86 mg hořčíku (21% RDI), 102 mg vápníku (10% RDI) a 0,8 mg manganu (41% RDI). Sójové boby také obsahují velké množství vitaminu K, vitamin C a vitamíny skupiny B, stejně jako stopové množství vitamínů A a E.

Je sója zdravá nebo ne?

  • Lékařská studie ukazuje, že sója může snižovat riziko rakoviny prostaty u mužů a rakoviny prsu u žen, snížit hladinu cholesterolu, lipoproteinů, u žen může zlepšovat menopauzální návaly horka a může přispět ke zvýšení hustoty kostí v období menopauzy.
  • Velká část diskuse o tom, zda je sója prospěšná pro naše zdraví nebo je škodlivá, je spojena s velkým množstvím isoflavonů, které jsou v ní obsažené. Časopis Mayo Clinic Proceedings uvádí, že isoflavony nacházející se v luštěninách, jako jsou sójové boby, patří do třídy fytoestrogenů. Tyto látky mají na tělo estrogenový účinek. Účinek produktů na bázi sóji na estrogen v těle znamená, že sójové isoflavony mohou být náhradou estrogenu k hormonální substituční terapii.
  • Pokud jde o potenciální zdravotní rizika při konzumaci sóji a sójového mléka, lékaři na webu WebMD říkají, že jedna lžíce sójového prášku obsahuje asi 25 mg isoflavonů. Estrogenu podobný efektu isoflavonů může ovlivnit thyroidní hormon a může urychlit kognitivní stárnutí.
  • V časopise Alternative Therapies in Health and Medicine se uvádí, že sója může u mužů ovlivňovat plodnost. Nicméně další studie ukazují, že sójové isoflavony mohou mít příznivý vliv na naše zdraví.
  • Výzkum publikovaný v časopise Biomedical Reports ukázal, že sójové isoflavony mohou chránit před srdečním onemocněním a předcházet mnoha komplikacím spojeným s menopauzou.
  • Existují také důkazy, které naznačují, že isoflavony ze sójových luštěnin mohou mít ochranný účinek proti rakovině prsu u menopauzálních žen. Někteří výzkumníci zjistili, že sójové isoflavony mají ve skutečnosti antiestrogenní vlastnosti a že mění metabolismus estrogenu, aby zabránil rozvoj nádorových buněk.
  • Je třeba poznamenat, že jiné studie naznačily, že sója může skutečně zvýšit riziko rakoviny prsu.
  • Vědci tvrdí, že mnoha z potenciálních zdravotních rizik, která vyplývají z konzumace sóji, se můžeme vyhnout její fermentací, namáčením nebo vařením.

Co je sójové mléko?

Sójové mléko je jednou z nejoblíbenějších alternativ klasického mléka pro vegany nebo ty, kdo nesnášejí laktózu. Vyrábí se máčením a následným mixováním sojových bobů.

Výhody sójového mléka

Je to bohatý zdroj minerálů, vitamínů a esenciálních aminokyselin. Jeden pohár neslazeného sójového mléka obsahuje 97 kalorií a 3,5 gramů tuku. Toto množství sójového mléka také poskytuje 6% doporučené denní dávky vlákniny (1,6 g).

Sójové mléko je také dobrým zdrojem minerálů, jako je mangan, měď, hořčík, železo a draslík, obsahuje vitamíny skupiny B, stejně jako vitamíny C, E a K. Neobsahuje laktózu ani žádné živočišné částice, proto je vhodné pro vegany. Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu, samo žádný neobsahuje. Může pomoci zmírnit některé obtíže během menopauzy.

Je sójové mléko špatné?

Jednou z obav je velké množství omega-6 mastných kyselin. Vědci tvrdí, že vysoký poměr mezi omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami může zvýšit zánětlivost v těle, která může vést k chronickým onemocněním.

Sója může být geneticky modifikovaná (GMO)

Magazín Journal of Food and Science Technology uvádí, že sojové boby jsou geneticky modifikované tak, aby byly odolné vůči chorobám. Některé studie naznačují, že existují rozdíly v hladinách isoflavonů mezi modifikovanými sójovými boby a nemodifikovanou sójou. Pokud konzumujete sójové mléko, vždy zvolte 100% organické sójové mléko nebo sójové mléko bez GMO.

Sója obsahuje isoflavony, které mohou narušit hormony

Vysoká hladina isoflavonů v sóje je jedním z důvodů, proč lidé říkají, že sójové mléko je pro zdraví nebezpečné.

Sója může ovlivnit funkci štítné žlázy

Sójové mléko může být nevhodné pro zdraví štítné žlázy, protože může inhibovat produkci hormonu štítné žlázy .

Sója zvyšuje riziko rakoviny

Jedna z nejkontroverznějších otázek, pokud jde o konzumaci sójových produktů, je, zda sója způsobuje rakovinu prsu. Jedna studie o účincích sójových bílkovin a riziku vzniku rakoviny prsu zjistila, že isoflavony stimulují růst buněk v prsu. V jedné studii konzumovala skupina žen 60 g sóji denně. Po dvou týdnech si vědci všimli více epiteliálních buněk v prsu. Jedná se o typy buněk, které se nejpravděpodobněji vyvinou v buňky rakovinné. Mnoho studií však ukázalo opačné výsledky. Jedna observační studie zjistila, že konzumace sójových výrobků během dospívání a dospělosti skutečně snížila riziko rakoviny prsu u ženy.