Mnoho lidí chce zhubnout a udržet si váhu takovou, jak to odpovídá jejich pohlaví a věku. Naneštěstí jsme se naučili chtít věci hned a rychle, což je důvod, proč většina z nás vyhledává dietní jídelníčky, které nám slibují shodit bez námahy 5 kilogramů už za týden.

Ačkoliv mohou vést extrémní diety k úbytku hmotnosti, tak rychlé hubnutí není jen děsivé, ale také nezdravé. Než se pustíte do zběsilého hubnutí, přečtěte si těchto několik odstavců o rizicích, která vám hrozí, pokud nebudete hubnout s rozumem.

Rizika rychlého hubnutí

• Může způsobit problémy se žlučníkem. Pokud se snažíte extrémně rychle zhubnout pomocí diet a půstů, mohou se objevit biliární kaly, které vedou až ke vzniku žlučníkových kamenů. Častěji se žlučníkové kameny objevují, pokud se držíte nesmyslně přísných diet. A věřte, že se jedná o velmi nepříjemnou a bolestivou záležitost.

• Můžete ztratit svalovou hmotu. Naše tělo obvykle spaluje tuky, které jsme si v něm uložili, až naposledy, což je trochu nefér. Naneštěstí dietní metody, kdy snížíte svůj příjem kalorií příliš významně, vede především k úbytku svalové hmoty namísto té tukové, což není zdravé.

Budete mít méně energie. Většina redukčních diet se snaží zbavit nás uhlovodíků, ale vězte, že pro práci svalů jsou tyto látky nezbytné. Pokud ve svém jídelníčku nemáte dostatek vlákniny, obilnin, zeleniny a ovoce, nejspíš se vaše energetické zásoby brzy vyčerpají. Nejspíš také dřív nebo později začnete trpět zácpou, protože právě k trávení a vylučování vlákninu a další živiny potřebujeme.

• Způsobí poruchy příjmu potravy. Lidé trpící nadváhou přijímají více kalorií, než jsou schopni spálit. Pokud chcete rychle zhubnout, je snadné začít přijímat mnohem méně kalorií. Poruchy příjmu potravy mohou vést až k anorexii a bulimii. Těmito poruchami trpí nejčastěji mladé dívky, které se snaží být co nejkrásnější (v dnešním měřítku to znamená nejhubenější).

• Budete mít nedostatek vitamínů a minerálů. Vitamíny a minerály jsou pro naše tělo důležité, protože podporují správnou činnost všech tělních orgánů. Pokud se však držíme špatného jídelníčku, snižujeme především množství nezbytného jídla, které by nám mohlo zajistit přísun důležitých živin. Sice tedy začneme rychle hubnout, ale současně budeme náchylní k častým nemocem, jako jsou nachlazení a chřipky.

Na hubnutí není vůbec nic špatného, pokud na to jdete pomalu a nepřekročíte úbytek 1 kilogram za týden. Víc než toto množství vás může ohrozit, zvlášť pokud takto hubnete několik měsíců. Nezapomeňte, že rychlý úbytek váhy s sebou nese celou řadu rizik, jejichž podstoupení byste měli zvážit na začátku svého hubnutí.