Houby patří mezi nejúchvatnější potraviny, protože je namísto obchodu povětšinou hledáme v lese. To zaručí jejich bio kvalitu a také nám jistě udělá radost, že jsme za ně nic neutratili. Houby sice obsahují určité množství bílkovin a uhlovodanů, dosti nerostných solí a některé druhy karotenu (provitamin A), vitaminy skupiny B a dokonce i stopy vitaminu D, ale všech těchto látek se v těle špatně využívá pro hojnost nestravitelné buničiny a chitinových vláken.

Houby jsou důležité obsahem vonných a chuťových látek, které napomáhají vyměšování trávicích šťáv. Proto mají houby význam spíše jako pochutina a kořeníme jimi pokrmy. Výživnou hodnotu hub, které podáváme jako samostatný pokrm, zvyšujeme vejci, kyselým mlékem, smetanou, brambory, těstovinami nebo obilovinami.

Upravujeme jen takové houby, které bezpečně známe, nikdy houby staré, rozměklé a zapařené, i když jsou to jedlé druhy. Čerstvě sebrané houby nikdy nenecháváme v sáčku nebo na hromadě. Vždy je musíme ihned očistit, nožičku nakrojíme a rozprostřeme, aby se nezapařily. Houby upravujeme pokud možno čerstvé, dusíme je nebo konzervujeme.

Stravitelnost hub zvyšujeme rozkrájením, osolením a okyselením. Aby žaludek nebyl po použití hub příliš přetížen, nepodáváme jich mnoho najednou, ani je příliš nemastíme. Zbylý houbový pokrm můžeme i znovu ohřívat, bylo-li k jeho přípravě použito hub jedlých druhů, tvrdých, nerozměklých a nezapařených a nerozložil-li se připravený pokrm nevhodným uložením v teplém prostředí.

Nové články