Většina lidí pije až 5 různých nápojů denně a ačkoliv se jedná o tekutiny, obsahují celou škálu látek, které se podepisují na našem zdraví, od cukrů až po barviva či kofein. Důležitý je nejen dostatečný příjem tekutin, ale i jejich složení. Voda je nejdůležitější tekutinou, která tvoří zhruba 70% našeho těla, avšak čistou vodu si dnes dopřeje jen málokdo. Představíme si, co sestane s tělem, když nahradíte všechny nápoje čistou vodou.

Jaké zdravotní výhody přináší tělu voda

Podpora detoxikace

Voda podpoří správné trávení a pomáhá z těla vyplavovat škodlivé toxiny. Díky tomu mohou dobře fungovat všechny orgány. Pokud ledviny nebudou čisté, nemohou z těla vyplavovat škodlivé látky a projeví se to celou řadou zdravotních obtíží.

Duševní zdraví

Pokud tělu nedodáte dostatek vody, může se objevit i celá řada duševních obtíží. Patří mezi ně bolesti hlavy, špatný spánek nebo ztráta soustředění. Dostatečná hydratace je nejlepším způsobem, jak se zbavit bolesti hlavy, ale často i úzkostných pocitů. Opačným způsobem funguje například káva, která může tyto stavy zhoršit.

Podpora metabolismu

Podle jednoho výzkumu voda podpoří rychlejší metabolismus a ochrání naše ledviny před poškozením. Stejná studie zjistila souvislost mezi nízkou metabolickou rychlostí a sníženou funkcí ledvin. Pokud ledviny nefungují správně, játra jsou přetěžována a nejsou schopna správně metabolizovat tuky, což může způsobovat celou řadu dalších zdravotních obtíží.

Zlepšení zdraví pokožky, vlasů i očí

Správná hydratace udržuje zdravou a fungující pokožku a podpoří i zdraví vlasů, které budou silné a hydratované. Dostatek vody je důležitý i pro vaše oči, které se při dehydrataci rychleji vysouší. Obzvláště při práci u počítače je důležité dbát na dostatečný příjem vody.

Jak je to s dalšími nápoji?

  • Ovocné šťávy obsahují větší množství kalorií a přírodních cukrů.
  • Mléčné nápoje mohou způsobit potíže s trávením.
  • Káva a zelený čaj nemají dobrý vliv na nadledvinky.
  • Alkoholické nápoje poškozují endokrinní a nervový systém a způsobují nárust hmotnosti.

Některé mýty o hydrataci

Denně musíme vypít 8 sklenic vody

Množství vody, které potřebujeme, závisí na potřebách každého jedince a na celé řadě různých faktorů. Vyšší potřeba vody je v létě, kdy se z pokožky odpařuje více vlhkosti, naopak menší požadavky na vodu má tělo v chladnějším ročním období.

Pijeme jen tehdy, když máme žízeň

Tekutiny musíme tělu dodávat v průběhu celého dne, nikoli pouze tehdy, když máme žízeň. Nenechte se tedy oklamat pocitem, že nemáte žízeň a dbejte na to, abyste doplňovali tekutiny neustále.

Žlutá moč znamená dehydrataci

Barvu moči může změnit celá řada faktorů. Mohou to být různé druhy potravin nebo potravinových doplňků či některé druhy nápojů.