Existuje mezi lidmi přesvědčení, že každodenní konzumace vajec zvýší hladinu cholesterolu. Myslíte si, že je to pravda? Podle některých nedávných studií je pravidelná konzumace vajec zdravá. Pokud budete jíst 2-3 vajíčka denně, může to být pro vaše zdraví velice prospěšné.

Podívejte se na tato fakta

1. Redukce rizika kardiovaskulárních onemocnění

Existují informace o cholesterolu, které zná prakticky každý:

  • Vysoký cholesterol je špatná věc.
  • Existují dobrý a špatný cholesterol.
  • Vejce obsahují cholesterol.

Lékaři se obecně nejvíce zabývají poměrem „dobrého“ cholesterolu (HDL) ke špatnému cholesterolu (LDL).

Jedno velké vejce obsahuje 212 mg cholesterolu, ale to neznamená, že vejce zvýší „špatný“ druh v krvi. Tělo neustále produkuje cholesterol samostatně a velké množství důkazů naznačuje, že vejce mohou skutečně zlepšit váš cholesterolový profil. Jak? Zdá se, že vejce zvyšují HDL (dobrý) cholesterol při zvyšování velikosti LDL (špatných) částic.

Organická vejce také obsahují velké množství omega-3 mastných kyselin, které mohou snížit hladinu triglyceridů v krvi. Zvýšené hladiny triglyceridů mohou také vyvolat vyšší riziko kardiovaskulárních problémů, takže pokud konzumujete 2-3 organická vajíčka, snížíte riziko vzniku těchto zdravotních potíží.

2. Snížení rizika vzniku vrozených vad kvůli nedostatku kyseliny listové

Jedno organické vajíčko z volného výběhu obsahuje 25 mikrogramů kyseliny listové, také známé jako vitamín B9. Nedostatek kyseliny listové během těhotenství je známý tím, že poškozuje centrální nervový systém nenarozeného dítěte, ale také jeho mozek a mícha mohou být deformovány. Proto konzumace vajec je vhodným přístupem k tomu, aby se v těle zvyšovala hladina kyseliny listové.

3. Zpomalení procesu stárnutí

Podle studie Charité, zdravotního střediska v Berlíně, vám konzumace ekologických vajec z volného výběhu pomůže proti rakovině kůže a zpomaluje proces stárnutí. Výzkumní pracovníci profesor Jürgen Lademann a Dr. Karoline Hesterberg dokázali, že vejce jsou mimořádně bohatá na přírodní žluté barvivo obsahující karotenoidy, které zpomalují proces stárnutí.

Naše tělo nemůže produkovat karotenoidy samo o sobě, takže je musíme dostat z našeho jídla. Mají důležitou roli při ničení volných radikálů v těle.

Zdravotní výhody vajec

4. Redukce rizika rakoviny

Cholin, který je tak nezbytný pro mozek, také snižuje riziko rakoviny. Podle výsledků studie u žen, jejichž denní výživa v dospívání obsahovala vejce, se riziko vzniku rakoviny prsu snížilo o 18%.

5. Výhody pro vlasy a kůži

Organická vejce mají obzvláště vysoký obsah vitamínu B12, biotinu a bílkovin. Vejce také obsahují velké množství lecitinu, který pomáhá játrům detoxikovat vaše tělo.

6. Podpora zdravého zraku

Žloutky obsahují lutein a zeaxantin. Tyto látky snižují riziko makulární degenerace a kataraktů spojených s věkem, což jsou dva hlavní důvody pro oslepnutí a poškození zraku.

7. Podpora při redukční dietě

Studie na tomto téma vedla k pozoruhodným výsledkům: Během osmi týdnů jedla skupina lidí ke snídani vejce. Lidem z této skupiny se nejen snížila tělesná hmotnost, ale i tělesný tuk, BMI a došlo i ke zmenšení objemu pasu.

8. Ochrana mozku a udržení zdravého metabolismu

Vejce jsou bohatá na cholin, což je základní živina vyžadovaná pro mnoho různých metabolických procesů, stejně jako pro ty, které obsahují tuky. Cholin se přeměňuje na acetylcholin, např. neurotransmiter, který potřebujeme k přenosu podnětů v našem mozku, stejně jako v našem nervovém systému. Jíst dvě organická vejce denně je přímočarým přístupem, který zaručí, že dostanete dostatek cholinu ve vaší stravě.

9. Podpora pevnosti kostí a udržení stálé hladiny vápníku

Existuje jen velmi málo přírodních zdrojů vitaminu D pro naše tělo a organická vejce jsou jedním z nich. Vitamin D je nezbytný pro pevnost zubů a kostí a pro jejich správný vývoj. Vitamín D pomáhá našemu tělu absorbovat vápník. A vápník je také vyžadován pro zdravý střev, srdce a metabolismus.

Jak můžete vidět, vejce jsou opravdu dobrá pro vaše zdraví. Nezapomeňte však kupovat vajíčka z volných chovů.