Popularita Goji bobulí v posledních letech stoupla, protože se o nich často mluví jako o superpotravině. Pomáhají předcházet předčasnému stárnutí, zlepšují imunitní systém a poskytují mnohé výhody diabetikům. Chrání také před srdečními onemocněními a rakovinou.

Co ale skutečně stojí za jejich zázračností? Sepsali jsme devět vlastností Goji, o jejichž účincích jsou přesvědčeni vědci.

Co jsou Goji bobule?

Goji bobule, latinsky Lycium barbarum, jinak známé jako kustovnice čínská nebo kustovnice cizí, jsou suché červené bobule, které se už přes více než 2 000 let používají v tradiční čínské medicíně.

Mají sladkou chuť a jíst je můžete syrové nebo si je připravit jako džus či čaj. Užívat se mohou ve formě výtažků, prášků i tablet.

Všechny tmavě modré a červené bobule, tedy včetně Goji, obsahují vysokou hladinu antioxidantů, což pomáhá ochraňovat tělo proti volným radikálům. Co je ale na Goji bobulích jedinečné, je, že obsahují specifické antioxidanty nazývané Lycium barbarum, polysacharidy, jimž bylo prokázáno mnoho příznivých vlastností pro naše zdraví. Goji bobule navíc obsahují 11 nasycených aminokyselin, což je víc, než mají běžné bobule.

Přečtěte si 9 důkazů, proč působí Goji pozitivně na naše zdraví.

1. Plné živin

Nutriční hodnoty Goji bobulí závisí na druhu, čerstvosti a způsobu jejich výroby.

V průměru však platí, že 100 gramů Goji bobulí má tyto nutriční hodnoty:

  • Kalorie: 346 kcal
  • Sacharidy: 12 gramů
  • Bílkoviny:  14 gramů
  • Vláknina: 6 gramů
  • Tuky: 1 gram
  • Vitamín A: 150 % DDD (doporučené denní dávky)
  • Měď: 84 % DDD
  • Selen: 75 % DDD
  • Vitamín B2: 63 % DDD
  • Železo: 42 % DDD
  • Vitamín C: 27 % DDD
  • Draslík: 21 % DDD
  • Zinek: 15 % DDD
  • Thiamín: 9 % DDD

Jsou navíc plné účinných antioxidantů včetně karotenoidů, luteinů a polysacharidů. Polysacharidy tvoří ve skutečnosti až 5-8 % sušených Goji bobulí. Goji bobule obsahují stejné množství vitamínu C jako čerstvé citrony a pomeranče. Jako ovoce jsou Goji bobule poměrně dost nabité bílkovinami a vlákninou, díky těmto živinám se budete cítit delší dobu sytí.

100 gramů Goji bobulí obsahuje 14 gramů bílkovin, zkuste to porovnat s borůvkami nebo malinami, které ve stejném množství obsahují pouze 1 gram bílkovin.Goji bobule obsahují také vysoký podíl mědi, železa, selenu a zinku. Tyto minerály jsou nezbytné pro funkce našich orgánů, chrání naše buňky a pomáhají optimalizovat metabolismus.

Závěr: Goji bobule jsou velmi výživné, obsahují velké množství vlákniny, bílkovin a různého druhu vitamínů a minerálů včetně železa, mědi, selenu a vitamínů A a C.

2. Skvělý zdroj antioxidantů

Antioxidanty chrání náš organismus před volnými radikály, což jsou škodlivé molekuly, které mají negativní vliv na naše buňky. Goji bobule mají vysokou kapacitu absorpce kyslíkových radikálů, až 3290. Toto číslo ukazuje vždy množství antioxidantů v různých jídlech. Hodnoty této kapacity jsou v případě Goji bobulí značně vyšší než u banánů (795) a jablek (2828), ale nepřesahují hodnoty borůvek (4669) a malin (5065).

Mějte na paměti, že kapacita absorpce kyslíkových radikálů je velkoplošně testována a že se účinky Goji bobulí liší u každého jednotlivce. Důkazů, že Goji bobule posilují náš imunitní systém zvyšováním množství antioxidantů v těle, je nicméně mnohem víc.

Hladina antioxidantů se zvýšila u více než 8 % 50 zdravých dospělých, kteří vypili 120 mililitrů koncentrovaného džusu z Goji bobulí denně, kdežto u těch, kteří džus nepili, se nestalo nic.

V jedné studii prokázal mladý zdravý muž a žena, že pitím mléka z Goji bobulí každý den po dobu 90 dnů se zvýší hladina antioxidantů v těle, která může přesáhnout až 57 % původního množství.

To jsou dobré zprávy, protože antioxidanty by neměly být užívány jen v dietním jídelníčku. Zařadit byste je měli rovněž, pokud chcete předejít chronickým onemocněním.

Závěr: Pravidelná konzumace koncentrovaného džusu z Goji bobulí může zvýšit hladinu antioxidantů v těle.

3. Zpomalení stárnutí

Antioxidanty, které jsou v Goji bobulích, mohou pomáhat v boji s předčasným stárnutím, protože zabraňují volným radikálům ničit kolagen v naší pokožce.

Některé studie také dokázaly, že extrakt z Goji je schopen zpomalit glykaci, tedy proces stárnutí pokožky. Jiné zdroje uvádějí, že Goji bobule podporují syntetizaci DNA, což poskytuje určitým buňkám ochranu před předčasným stárnutím. Pokud chceme vypadat déle mladší, měli bychom konzumovat velké množství potravin bohatých na antioxidanty.

Závěr: Výtažek z Goji ukazuje, že antioxidanty obsažené v bobulích pomáhají chránit buňky před poškozováním a předčasným stárnutím. Přesto je třeba vést ještě dlouhý výzkum.

4. Zabránění postupu rakoviny

Výtažek z Goji dokáže bojovat proti rakovině a to jak ve zvířecím, tak v lidském těle. Studie ukázaly, že extrakt z Goji zpomaluje růst rakovinových buněk, zabraňuje jejich šíření v těle a umí je i ničit. Studie provedená na krysách zjistila, že Goji potlačila postup rakovinových nádorů. Maliny, jahody, borůvky a Acai bobule byly podobně účinné.

Schopnost potlačovat růst nádorů je přisuzována schopnosti Goji bobulí zvyšovat hladinu antioxidantů a snižovat hladinu zánětlivých cytokinů IL-5 a IL-8 v krvi.Studie provedená na 79 lidech v pokročilém stádiu rakoviny zjistila, že ti, jimž byla dopřána imunoterapie obohacená Goji výtažky, zaznamenali až 25% zlepšení oproti těm, kteří imunoterapii podstoupili bez výtažků z Goji.

Tyto účinky jsou opět způsobeny vysokým množstvím antioxidantů. Mějte však na paměti, že všechny tyto studie pracovaly pouze s koncentráty z Goji bobulí, ne s bobulemi samotnými.

Závěr: Výtažek z Goji bobulí může zpomalit nebo úplně zastavit růst nádorů a v některých případech dokáže i ničit rakovinové buňky.

Ve druhém článku se podíváme na zbylých pět vlastností Goji bobulí!

9 ohromujících vlastností Goji: 2. díl