Ve srovnání s ostatními vitamíny se o vitamínu E příliš nemluví. Přesto však hraje zásadní roli pro správné fungování našeho těla.

Úloha vitaminu E

Hlavní funkcí vitaminu E je zastavit produkci reaktivních forem kyslíku. Ty se tvoří v momentě, kdy se jídlo přeměňuje na energii. Reaktivní formy kyslíku mohou poškodit naše buňky prostřednictvím oxidace. Mohou být také jedním z faktorů, které se podílejí na vzniku kardiovaskulárních chorob a rakoviny.

Vitamin E je účinný antioxidant, který inhibuje tvorbu reaktivních forem kyslíku a redukuje proces oxidace v těle. Podle odborníků je dostatečný přísun vitamínu E prevencí proti mnoha chronickým onemocněním a to právě díky svým antioxidačním vlastnostem. Při výrazném nedostatku tohoto vitamínu je tělo snadno náchylné na infekční choroby, ale i na tvorbu nádorů. Podle průzkumů trpí nedostatkem vitamínu E zejména starší dospělí lidé, kojenci s podvýživou nebo nadváhou, lidé s abnormálním vstřebáváním tuku, lidé konzumující jídlo s nízkým obsahem tuku a lidé s jakýmkoliv typem podvýživy.

1. Oslabená imunita

nemocVitamin E hraje důležitou roli pro správnou funkci imunitního systému. Nedostatek vitaminu E zpomaluje odezvu imunitního systému na škodlivé látky, které vyvolávají různé choroby. Člověk s nedostatkem vitamínu E je častěji nemocný a léčba nemocí u něj trvá déle.

2. Problémy s rovnováhou

Nedostatek vitamínu E může mít vliv na nervový systém, projeví se to obvykle poklesem motorických dovedností. Dlouhodobá nedostatečná hladina vitaminu E může vést k degeneraci nervů rukou a nohou, zhoršeným reflexům, špatné koordinaci a ztrátě rovnováhy.

3. Problémy se zrakem

Vitamín E pomáhá chránit zrak a zlepšuje makulární degeneraci. Dostatek vitamínu E pomáhá chránit oční buňky před volnými radikály, nedostatek se zase může projevit i zhoršeným viděním.

4. Ztráta svalové hmoty

Svalové buňky mají tendenci se trhat, proto potřebují dostatek správných živin, aby se mohly hojit a regenerovat. Dostatek vitamínu E zajistí, že plazmatická membrána svalových buněk zůstane nepoškozená. Nedostatek vitamínu E může vést k postupnému úbytku svalové hmoty.

5. Svalová slabost

Nedostatek vitamínu E může způsobit nejen úbytek hmoty, ale i svalovou slabost. Mohou za to volné radikály, které ke svalovým buňkám snadno proniknou a poškodí je. Vědci objevili dokonce souvislost mezi vitaminem E a svalovou dystrofií.

6. Kognitivní problémy

Náš mozek je na účinky volných radikálů a oxidačního stresu velmi citlivý. V pokročilém stádiu může nedostatek vitamínu E ovlivnit i základní kognitivní funkce. Lidé s vysokou hladinou vitamínu E často dokazují, že jsou schopni dosáhnout lepšího kognitivního výkonu než lidé, kteří ho mají nedostatek.

7. Zažívací obtíže

Nedostatek vitamínu E může způsobovat i zažívací obtíže, ty však mohou souviset i s nedostatkem dalších vitamínů. Při problémech s trávicím ústrojím lékaři často doporučují vyšší dávky vitamínu E. Pokud jste sami zaznamenali potíže s trávením, zajistěte si dostatečný přísun tohoto vitamínu a sledujte, jestli se váš stav zlepšuje.

8. Problémy s pokožkou a vypadáváním vlasů

Některé kožní membrány jsou velmi náchylné vůči poškození volnými radikály, zvláště lipidy našich kožních buněk. Kožní lipidy jsou náchylné k vnitřnímu i vnějšímu poškození, zejména vystavením UV záření a znečišťujících látek. Jakožto antioxidant rozpustný v tucích, je vitamin E velmi účinný v boji proti případnému poškození kožních lipidů. Dostatečný příjem dokáže zajistit zdravější pokožku i vlasy.

Nejvýznamnější zdroje vitamínu E

Zdroje vitamínu E nemusíte hledat dlouho, mnoho potravin ho obsahuje více než dost.

Níže si představíme potraviny, které mají vitamínu E nejvíce:

  • ořechy
  • zelená zelenina
  • avokádo
  • chřest
  • sladké brambory

Ačkoliv jsou pro tělo nejzdravější přírodní zdroje vitamínu E, v případě jeho nedostatku ho můžete zakoupit i v každé lékárně ve formě tablet.