Hořčík, nebo také magnézium, je pro lidské tělo nezbytně důležitý a pokud ho máme nedostatek, může se to projevit celou řadou zdravotních problémů. Ze všech minerálů má pro tělo největší význam a to dokonce větší než vápník, sodík a draslík.

Dostatečné zásobení těla hořčíkem má pro tělo tyto výhody:

  • snižuje svalové křeče, syndrom neklidných nohou a menstruační křeče
  • zlepšuje spánek
  • zmírňuje příznaky PMS, včetně nadýmání a změny nálady
  • hořčík je užitečný při bolestech hlavy a pomáhá tlumit migrénu
  • reguluje správnou hladinu ostatních minerálů a také hormonů v těle
  • pomáhá odbourávat stres a navozuje pocit pohody. Zvýšené množství hořčíku je vhodné při depresích a pocitech úzkosti

Jak nejlépe doplnit hořčík do těla

1. Magnéziový olej

Víte o tom, že je hořčík mnohem lépe absorbován pokožkou než zažívacím traktem? Magnéziový olej tedy skvěle obejde trávení a absorbuje se přes kůži. Ačkoliv si můžete zakoupit magnéziový olej i ve specializovaných obchodech, mnohem lepší je vyrobit si vlastní.

Postačí vám k tomu 2 ingredience:

  • Chlorid hořečnatý
  • Voda

Stačí si tedy zakoupit v lékárně chlorid hořečnatý (je velmi levný) a smíchat ho s vodou. Ideální je smíchat šálek chloridu hořečnatého s jedním šálkem vody a nechat ho rozpustit. Můžete ho za mírné teploty i rozpustit v kastrolu (jde to rychleji), ale poté je nutné nechat magnéziový olej vychladnout na pokojovou teplotu. Olej naneste na pokožku a pokud ucítíte jemné mravenčení nebo píchání, tak se ničeho nebojte, je to běžný efekt.

2. Potraviny bohaté na hořčík

Věděli jste o tom, že v běžně kupovaných potravinách je až 100x méně hořčíku než před 100 lety? Je to způsobeno tím, že se plodiny pěstují v nekvalitní půdě. Cílem současného potravinářského průmyslu je mít co největší sklizeň, ale na kvalitu se příliš nehledí. Proto je v první řade potřeba zakupovat potraviny v obchodech s BIO s zbožím, na farmářských trzích nebo přímo od samotných pěstitelů.

Zde je seznam potravin bohatých na hořčík:

  • různé luštěninyHořká čokoláda – 1 šálek hořké čokolády vám dá více než 100% vaší doporučené denní dávky (DDD) hořčíku. To je snadný způsob, jak si dopřát pořádnou dávku hořčíku a zamlsat si u toho.
  • Listová zelenina (nejlépe špenát) – 1 šálek vařeného špenátu vám dá 39% DDD hořčíku. Vařený špenát je lahodný jako příloha ke každému jídlu.
  • Dýňová semínka – 30 gramů dýňových semínek vám dá 37% DDD hořčíku. Skvěle chutnají obzvláště naklíčená dýňová semínka
  • Ryby (makrela) –  100 gramová porce makrely vám poskytne 21% vaší denní hodnoty hořčíku. Nejlépe uděláte, když si jí dáte s červenou řepou a mrkvovým salátem.
  • Fazole a čočka – 1 šálek bílých fazolí vám dá 28% DDD hořčíku.
  • Celozrnné produkty – jako jsou quinoa, hnědá rýže a proso. 1/2 šálku vařené quinoi vám poskytne 30% DDD hořčíku.
  • Artyčoky – 1 velký artyčok vám dá 24% DDD hořčíku. Skvělé jsou dušené artyčoky s česnekem.
  • Avokádo – 1 středně avokádo vám poskytne 15% DDD hořčíku.
  • Datle – 1 šálek datlí vám dá 15% DDD hořčíku.
  • Melasa – dejte si jednu polévkovou lžíci melasy a máte v těle 12% DDD hořčíku.

3. Magnéziová koupel

relaxační koupelMagnéziová koupel je dokonalým relaxačním zážitkem, který nasytí vaše tělo hořčíkem.

Pro magnéziovou koupel budete potřebovat:

  • 2 šálky epsomské soli nebo 1 šálek magnéziových vloček
  • plnou vanu horké vody

4. Magnézium jako doplněk stravy

Hořčík samozřejmě seženete i ve formě tablet či nápojů, které koupíte v lékárně. Je to sice nejjednodušší způsob, ale pokud chcete zvolit nejefektivnější a nejpřirozenější variantu, jak vstřebat hořčík, vyzkoušejte metody uvedené výše.

mg