Minule jsme si vysvětlili, proč někteří lidé potřebují nahrazovat vejce ve svém jídelníčku. Dnes se podíváme na několik dalších příkladů potravin, které fungují jako dobré náhražky.

7. Jogurt a podmáslí

Jogurt i podmáslí jsou dobrou náhradou vajec. Nejlepší je použít bílý jogurt, protože slazené a dochucované jogurty by mohly ovlivnit chuť receptu. Jedno vejce nahradí čtvrtina hrnku jogurtu nebo podmáslí. Tato náhrada se hodí hlavně na pečení muffinů, dortů a cupcaků.

Závěr: Použijte jednu čtvrtinu šálku bílého jogurtu nebo podmáslí, abyste nahradili jedno vejce. Tato náhrada se uplatní zejména při pečení muffinů a dortů.

8. Kukuřičný škrob

Kukuřičný škrob se vyrábí z plodin pěstovaných v Jižní Americe. Škrob se vyjímá z kořenů rostlin a prodává jako prášek, škrob či mouka. Používá se při vaření a pečení a nahrazuje celou řadu produktů v domácnosti. Směs 2 polévkových lžic prášku s 3 lžícemi vody nahradí jedno vejce.

Závěr: Kukuřičný škrob skvěle nahrazuje vejce, stačí smíchat dvě lžíce prášku s 3 lžícemi vody.

9. Aquafaba

Aquafaba je voda, která nám zbude při vaření fazolí nebo luštěnin. Tato kapalina se svým složením podobá například vaječným bílkům, takže se skvěle hodí jako náhrada vajec do mnoha receptů. Stačí použít tři polévkové lžíce aquafaby a nahradíte jedno vejce. Aquafabu využijete zvlášť v receptech, které vyžadují například sníh z vaječných bílků – marshmallowny, macarony nebo nugát.

Závěr: Aquafaba je tekutina, která zbude po uvaření luštěnin. Použitím 3 lžic nahradíte celé vejce nebo vaječný bílek.

10. Ořechové máslo

Ořechová másla, jako například burákové, kešu nebo mandlové máslo, se dají použít jako náhrada vajec v celé řadě receptů. K nahrazení jednoho vejce potřebujete tři polévkové lžíce ořechového másla. Máslo nejspíš ovlivní výslednou chuť výrobku, proto je nejlepší použít jej při pečení brownies, při přípravě palačinek nebo sušenek. Ujistěte se, že používáte másla bez kousků oříšků, upřednostňujte je před variantami s kousky oříšků, čímž budou výrobky mnohem chutnější a lépe promíchané.

Závěr: Nahraďte jedno vejce třemi lžícemi burákového, kešu nebo mandlového másla. Nejspíš tím ovlivníte příchuť výrobku.

11. Soda

Soda dodá receptu vláčnost, může také pomoct s kvašením. Uhlík v sodě zachytává bublinky vzduchu, takže výsledný výrobek je lehký a nadýchaný. Jedno vejce nahradíte čtvrtinou šálku sody. Náhrada se skvěle hodí do dortů, cupcaků a chlebů.

Závěr: Soda skvěle nahrazuje vejce v receptech, které by měly být lehké a nadýchané. Jedna čtvrtina šálku sody nahradí jedno vejce.

12. Agar-agar nebo želatina

Želatina je gelová poleva, která skvěle nahrazuje vejce. Želatina je nicméně živočišný produkt, který se vyrábí z kolagenu z prasat či krav. Pokud se vyhýbáte živočišným výrobkům, agar-agar je veganskou alternativou. Obě tyto potraviny najdete jako prášky bez příchuti ve většině supermarketů a obchodů se zdravou výživou. Abyste nahradili jedno vejce, smíchejte 1 lžíci neochucené želatiny s jednou lžící studené vody. Poté přidejte dvě lžíce vařící vody.

Nebo můžete použít 1 lžíci agar-agar prášku s 1 lžící vody. Ani jeden z těchto produktů by neměl ovlivnit příchuť výsledného produktu, ale možná bude výrobek trochu tužší.

Závěr: Smícháním jedné lžíce želatiny s 3 lžícemi vody nebo 1 lžíce agar-agar s lžící vody nahradíte jedno vejce.

13. Sojový lecitin

Sojový lecitin je vedlejším produktem sojového oleje a má podobné vlastnosti jako vejce. Často se přidává do uměle vyráběných potravin, protože má schopnost míchat a spojovat ingredience. Prodává se také v prášku ve většině obchodů se zdravou výživou. Jedna lžíce sojového lecitinu nahradí 1 vejce.

Závěr: 1 lžíce sojového lecitinu nahradí 1 celé vejce nebo 1 vaječný žloutek ve většině receptů.

Co když potřebujeme nahradit pouze bílek nebo žloutek?

Ingredience, které jsme vám představili, jsou skvělými náhradami celých vajec, ale některé recepty vyžadují zvlášť bílky a žloutky.

Nejlepší náhrady každého jsou:

  • Vaječné bílky: Aquafaba je nejlepší variantou. Použijte 3 polévkové lžíce na každý vaječný bílek, který chcete nahradit.
  • Vaječné žloutky: Sojový lecitin je skvělá náhrada. Jeden velký žloutek nahradíte 1 polévkovou lžící lecitinu.

Závěr: Aquafaba skvěle nahrazuje vaječné bílky, zatímco na žloutky je nejlepší sojový lecitin.

Pár řádků na závěr

Vejce jsou nezbytná pro správný tvar, konzistenci, barvu a příchuť pečených výrobků. Naneštěstí ne všichni mohou zařadit do svého jídelníčku vejce, nebo si prostě zvolí jejich vynechání. Celá řada potravin však naštěstí dokáže vejce nahradit, ačkoliv ne všechny stejným způsobem.

Některé vaječné alternativy jsou vhodné na husté a syté produkty, zatímco jiné se skvěle hodí pro nadýchané a vláčné moučníky. Pokud chcete nahrazovat vejce ve svých oblíbených receptech, možná budete muset nějaký čas experimentovat, než zjistíte, čím je nejlepší vejce nahradit v konkrétním případě.