V médiích se objevuje příliš mnoho informací týkajících se stravování a jak máme poznat, které z nich jsou pravdivé? Některé dezinformace se šíří tak rychle a v takovém množství, že je mnoho lidí začne považovat za skutečnost, i když pravdivé nejsou. Představíme si 11 nejčastějších mýtů a nesmyslů, kterými nás nejčasteji krmí média, a jak to s nimi ve skutečnosti je.

1. Začněte den sklenicí pomerančového džusu

Je to tradice, se kterou se velmi často setkáváme. Ve skutečnosti je to jeden z nejhorších způsobů, kterými začít náš den. Pomerančový džus obsahuje velké množství cukru a komerčně připravované džusy mají obsah cukrů ještě vyšší.

2. Nasycený tuk způsobuje srdeční onemocnění

Pravdou je, že nasycené tuky z živočišných a rostlinných zdrojů poskytují stavební bloky pro buněčné membrány, hormony a další látky, bez kterých naše tělo nemůže fungovat normálně. Potravinové tuky jsou také potřebné pro konverzi karotenu na vitamín A, pro absorpci minerálů a mnoho dalších procesů.

3. Jezte stravu s nízkým obsahem tuků

Jíst stravu s nízkým obsahem tuku také způsobuje, že budeme jíst více nezdravých tuků, které zvyšují riziko obezity, cukrovky a srdečních chorob. Hlavní příčinou přírůstku hmotnosti nejsou tuky, ale cukry.

4. Vše je jen o kontrole kalorií

To však není pravda, 200 kalorií ze sladkého a 200 kalorií z masa nepřinese stejný přírůstek hmotnosti. Sacharidy a cukry přinášejí větší nárůst hmotnosti. Chcete – li zhubnout, snažte se o menší příjem cukrů.

5. Celozrnné pečivo je nejlepší

Bohužel už to také není pravda, neboť pšenice prošla celou řadou genetických změn. V současné době je spojována s vyšší hladinou cukrů v krvi a nárůstem hmotnosti.

6. Zrna by měla tvořit velkou část naší stravy

Není to pravda, neboť nemají tolik živin jako například ovoce nebo zelenina.

7. Příliš mnoho proteinů způsobuje dlouhodobé zdravotní potíže

Mýty, jako je onemocnění ledvin a osteoporóza, které jsou spojovány s dietou s vysokým obsahem bílkovin, byly vyvráceny, neboť mnoho studií prokázalo opak. Vysoký krevní tlak, onemocnění ledvin a cukrovka jsou důsledkem nadměrné konzumace sacharidů a obezity, nikoliv stravy s vysokým obsahem bílkovin.

8. Rostlinný olej je zdravý

Ne všechny tuky jsou stejné! Některé tuky mohou způsobit zdravotní potíže. Všechny rostlinné oleje obsahují vysoké hladiny Omega-6 mastných kyselin. Přebytek Omega-6 mastných kyselin způsobuje zdravotní potíže, jako jsou srdeční onemocnění a zvýšení počtu různých druhů rakoviny, zejména rakoviny kůže. Potřebujeme přirozenou rovnováhu obou Omega 3 a Omega 6.

Snažte se přijímat Omega 3 každý den. Můžete to udělat v podobě doplňků či stravy – tučné ryby jako losos a makrela jsou velmi dobrým zdrojem Omega 3.

9. Žloutky nejsou zdravé

Žloutek obsahuje nejvíce tělu prospěšných látek – vitamíny B a A, cholin, folát, antioxidanty, minerály, Omega 3 mastné kyseliny.

10. Sodík je hlavní příčinou onemocnění srdce

Sodík je nezbytnou látkou, kterou musí tělo dostávat. Je pravdou, že mírně zvyšuje krevní tlak, ale neexistují žádné studie, které by ukázaly, že snížením příjmu sodíku snížíme riziko vzniku infarktu.

11. Sója je zdravá

Existuje celá řada studií, které ukazují, že nefermentovaná sója způsobuje podvýživu, narušuje imunitní systém a hormonální rovnováhu, podporuje vznik srdečních onemocnění nebo rakoviny prsu. 90% sojových plodin bylo geneticky modifikováno. Nefermentovaná sója obsahuje velké množství fytátů, které zabraňují tělu vstřebávat živiny. Pokud chcete konzumovat sóju, volte sóju fermentovanou nebo organickou.