Podle průzkumů American Heart Association můžeme udržet srdce zdravé, pokud nebudeme spotřebovávat více než 100-150 kalorií z přidaného cukru denně. Vysoký příjem cukru je problémem u dospělých i u dětí. S přidaným cukrem se setkáme v mnoha zpracovaných potravinách, proto je vhodné najít způsob, jak se mu vyhnout. Každý orgán v těle od hlavy až k patě je ovlivňován množstvím cukru v těle. Dlouhodobý nadbytek cukru může vést k cukrovce, zubnímu kazu, obezitě, srdečním chorobám, některým typům rakoviny a dokonce i ke špatným kognitivním funkcím.

Rafinovaný cukr je obyčejná forma přidaného cukru, které je třeba se vyhnout. Místo rafinovaného cukru byste se měli rozhodnout pro přírodní sladidla uspokojit tak vaši chuť na sladké, aniž byste přitom konzumovali cukr navíc.

Existuje celá řada přírodních sladidel, které jsou zdraví nezávadné a hravě cukr nahradí. Do jisté míry ukojí chuť na sladké běžné ovoce, ale jen těžko si lze představit, že ho dáváme do všech nápojů a receptů, na které jsme zvyklí.

Představíme si 10 nejlepších přírodních alternativ cukru, které můžete bez výčitek používat:

Surový med

Med je nabitý enzymy, antioxidanty, železem, zinkem, draslíkem, vápníkem, fosforem, vitaminem B6, riboflavinem a niacinem. Vzhledem k jeho silným antiseptickým, antibakteriálním, antimikrobiálním a léčivým vlastnostem je med také používán jako lék pro léčení mnoha běžných zdravotních problémů, včetně akné a nachlazení. Vždy používejte med, který je organický, nejlépe přímo od včelaře.

S medem jednoduše pokapejte snídaňové cereálie, toasty, ale i jogurt. Dokonce ho můžete použít pro salátové dresingy. Také si můžete přidat med do vody s citrónem, do čaje nebo kávy. Jelikož je med kalorický, využívejte ho jen v přiměřeném množství.

Poznámka: Chcete-li v medu zachovat co nejvíce důležitých živin, nikdy ho neohřívejte. Med je velmi zdravý, ale nepodávejte ho dětem mladším než 1 rok.

Stévie

Stévie je další zdravou alternativou cukru. Je vyrobena z listů rostliny Stevia rebaudiana. Je více než 200krát sladší než cukr a je k dispozici v různých formách, jako jsou kapky, tablety, prášek a různé směsi.

Toto přírodní sladidlo má silné antioxidační a antidiabetické vlastnosti. Pomůže potlačit hladinu glukózy v plazmě a výrazně zvýšit toleranci glukózy. Nemá žádné kalorie, neobsahuje žádný cukr nebo sacharidy a může se pochlubit nízkým glykemickým indexem. Takže je ideální pro lidi, kteří se snaží zhubnout, nebo pro ty, kteří mají diabetes. Podle Světové zdravotnické organizace je přijatelný denní příjem stévie 4 mg na kilogram tělesné hmotnosti člověka.

Nejlepší způsob, jak konzumovat stévii, je pěstovat vlastní rostliny a používat celé listy ke slazení potravin. Vysoce rafinované výtažky ze stévie, které jsou komerčně dostupné, nejsou příliš zdravé. Různé metody chemického zpracování mění její vlastnosti. Na rozdíl od surového medu, stévii zahřívání nijak nevadí a proto se může i při vaření používat jako náhrada cukru.

Datle

Datle jsou sladkým ovocem z datlové palmy a jsou rovněž ideální zdravou alternativou cukru. Obsah cukru ve zralých plodech je 80 procent a jejich kvalita je závislá na obsahu glukózy, fruktózy a sacharózy.

Ke slazení lze použít samotné datle nebo cukr, který je vyrobený ze sušených plodů. Zachovává si mnoho nutričních výhod a má bohatou sladkou chuť, která je velmi podobná hnědému cukru. Datle jsou bohaté na železo (stejně tak jako datlový cukr). Jsou také dobrým zdrojem draslíku, bílkovin, vlákniny, vápníku, vitamínů skupiny B, dále i vitaminů A, C a řady stopových prvků, včetně mědi, hořčíku, manganu, selenu a zinku.

Kvůli jejich protiinfekčním a protizánětlivým vlastnostem jsou datle i datlový cukr nesmírně přínosnými alternativami. Jsou lehce stravitelné a pomáhají metabolizovat bílkoviny, tuky a sacharidy. Vzhledem k obsahu cukru se doporučuje jíst datle v přiměřeném množství. Pro maximální využití zdravotních výhod vám postačí jediná hrst datlí každý den.

Javorový sirup

Javorový sirup je vyroben ze sladké mízy javorů. Proces výroby javorového sirupu je dlouhý a složitý. Jedná se vyvrtání otvoru do javoru, pod který se dá nádoba, do které míza odtéká. Následně se odpaří voda a přefiltrují se sedimenty

Existuje několik různých druhů javorového sirupu, v závislosti na barvě. Třída B je nejtmavší a má nejsilnější chuť. Toto přírodní sladidlo tvoří ze 70 procent sacharóza s nízkou hladinou fruktózy. Je velmi zdravé, obsahuje významné množství manganu, vápníku, draslíku a zinku. Je také bohaté na antioxidanty, které pomáhají neutralizovat volné radikály a snižují oxidační poškození, potenciálně také snižují riziko chronických onemocnění.

Javorový sirup je tepelně stabilní, a proto může být použit v marinádách, omáčkách a do pečiva. Může se také použít ke slazení kávy, čaje, koktejlů a dokonce i k oslazení ranní misky ovesné kaše.

Agávový sirup

Agávový sirup je rovněž skvělou alternativou cukru. Toto sladidlo se komerčně vyrábí z několika druhů rostlin agáve. Chuť tohoto sirupu je srovnatelná, i když ne identicky, s medem.

Toto výživné sladidlo obsahuje sacharidy, vitamíny a minerály, jako je železo, vápník, draslík a hořčík. Nejlepší je používat agáve v omezeném množství, neboť i když má poměrně nízký glykemický index, má vysoký obsah fruktózy. Fruktóza sice jen tak nezvýší hladinu cukru v krvi, ale nadměrný příjem může ovlivnit funkci jater a vést k přibývání na váze.

Agávový sirup je 1,4-1,6x sladší než cukr. Je to jedna z nejlepších veganských alternativ medu, je tedy vhodný pro ty, kteří se rozhodli vyloučit i živočišné produkty ze své stravy. Vzhledem k tomu, že se sirup rychle rozpouští, může být použit i jako sladidlo pro studené nápoje.

Gur

Toto sladidlo má mnoho názvů, říká se mu také goor či jaggery. Důležité je vědět, že jde o vedlejší produkt při zpracování cukrové třtiny a je používán jako tradiční indické sladidlo. Jelikož je zpracován bez použití chemikálií, zachovává si několik minerálů, jako je železo, vápník, fosfor, hořčík a draslík.

Udržuje tělo v teple a aktivuje enzymy, které napomáhají zlepšit trávení, je rovněž ideální prevencí zácpy. Gur také zlepšuje imunitní funkce, léčí symptomy podobné chřipce, reguluje vysoký krevní tlak, podporuje detoxikaci jater, čistí krev, uvolňuje svaly, zmírňuje bolesti hlavy a zmírňuje menstruační bolesti.

Je bohatý na železo, takže je také dobrý pro léčbu chudokrevnosti z nedostatku železa. I když má gur četné zdravotní výhody, neměl by být považován za bezpečnou náhražku cukru pro diabetiky. Nicméně, je určitě zdravější než běžný cukr.

Třtinová melasa

Jde o vedlejší produkt při výrobě cukru. Pochází z třetího varu surové cukrové třtiny a disponuje hlubokým a bohatým aroma.

Je bohatá na všechny živiny extrahované z cukru během procesu rafinace. Je dobrým zdrojem železa a vápníku. Obsahuje také měď, hořčík, zinek, selen a draslík. Navíc je bez tuku a cholesterolu a obsahuje zanedbatelné množství sodíku.

Je vhodnou náhražkou cukru pro diabetiky a lidi, kteří se snaží zhubnout. Má jedinečnou, bohatou chuť a může být použita do nápojů i pokrmů. Je také ideálním sladidlem pro různé marinády.

Kokosový cukr

Kokosový cukr je druh přírodního cukru vyrobeného z mízy poupat kokosové palmy. Tato přirozená náhražka cukru byla používán jako tradiční sladidlo v regionech jižní a jihovýchodní Asie po tisíce let.

Cukr se vyrábí tak, že se rozřízne květ kokosové palmy, sebere se míza a zahřívá se tak dlouho, dokud se tekutina neodpaří. Má jemně nasládlou chuť, téměř jako hnědý cukr, ale s mírným nádechem karamelu. Hlavní složkou kokosového cukru je sacharóza, následuje glukóza a fruktóza. Jedna čajová lžička má 16 kalorií.

Je dobrým zdrojem draslíku a vitamínu C. Má v sobě i nepatrné množství esenciálních živin, jako je železo, zinek, vápník, fosfor a dalších fytonutrienty.

Kokosový cukr je na trhu k dispozici v různých formách. V receptech může být použit ve stejném množství jako rafinovaný stolní cukr. Stejně jako u běžného cukru, i zde dávejte pozor, abyste to s jeho množstvím nepřeháněli.

Xylitol

Xylitol je další přírodní alternativou cukru. V přírodě se nachází v mnoha druzích ovoce a zeleniny, včetně různých bobulí. Tento přirozeně se vyskytující cukerný alkohol je běžně používaný v bonbónech, zubních pastách a dalších výrobcích.

Kalifornská zubní asociace ohlásila, že je xylitol ideální prevencí zubního kazu. Má velmi málo kalorií a nezvýší hladinu glukózy v krvi. V receptech ho lze použít obdobně, jako cukr, sladit se s ním mohou nápoje i pokrmy všeho druhu.

Jakonový sirup

Jakonový sirup je vyrobený z kořene jakonu, rostliny, která roste v Andách. Výrobní proces je jednoduchý. Z kořenů se extrahují šťávy, ty se poté přefiltrují a odpaří. Celý proces neobsahuje žádné chemické látky. Konečným produktem je hustý tmavý sirup, který se podobá melase.

Tyto šťávy jsou extrahovány z kořenů, poté se filtrují a ve výrobním procesu se odpaří, výsledek neobsahuje žádné chemické látky. Konečný produkt je hustý, tmavý sirup, který se podobá melasa.

Prebiotika v tomto přírodním sladidle napomáhají vstřebávání vápníku a dalších vitaminů, a také podporují zdravou střevní flóru (čímž podporují dobré trávení).

Díky extrémně nízkému glykemickému indexu a vysoké koncentraci inulinu je jakonový sirup vhodný pro diabetiky a pro lidi, kteří se snaží zhubnout.

Jakonový sirup můžete použít do pečiva, krémů, dezertů, omáček a dresingů. Ideální konzumace je čtyři až pět lžiček jakonového sirupu denně.