Čokoláda je jedním z nejkontroverznějších výrobků na světě. Někteří se domnívají, že je to nepřítel v boji proti obezitě a ničitel zubů, jiní považují čokoládu za posilující zdraví. Co je však pravda? Odpověď je jednoduchá, záleží na tom jaký druh čokolády konzumujeme. Pokud mluvíme o přínosech čokolády, máme na mysli čokoládu, která je vyrobena z kakaového prášku, kakaového másla a jen velmi malého množství cukru. Přítomnost kakaa určuje pozitivní přínosy čokolády, vybírejte pouze čokoládu s vysokým obsahem kakaa.

Proč tedy konzumovat malé množství tmavé čokolády?

  1. Theobromin v tmavé čokoládě stimuluje centrální nervový systém, protože uvolňuje adrenalin. Na druhé straně zvyšuje metabolismus těla, zejména pokud je smíchán s chilli a zeleným čajem.
  2. Tmavá čokoláda má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém a to kvůli přítomnosti flavonoidů – přírodních antioxidantů, které lidské tělo nemůže samo o sobě syntetizovat. Čím je barva tmavší, tím více flavonoidů je přítomno v čokoládě. Kromě toho se má za to, že tyto antioxidanty mohou zpomalit proces stárnutí. Mírná, pravidelná konzumace tmavé čokolády posiluje krevní cévy, zlepšuje jejich výkon a zabraňuje tvorbě krevních sraženin. Antioxidanty v čokoládě mohou chránit krevní cévy před aterosklerózou, zabraňují infarktu, mrtvici a normalizují krevní tlak. Biologicky aktivní látky a užitečné flavonoidy obsažené v tmavé čokoládě zabraňují koagulaci krevních buněk – krevních destiček. Proto snižuje pravděpodobnost vzniku krevních sraženin v cévách.
  3. Theobromin také může snížit krevní tlak a to díky své schopnosti dilatovat krevní cévy. Je podobný kofeinu, ale na rozdíl od kofeinu nemá žádný účinek na centrální nervový systém.
  4. Tmavá čokoláda je bohatá na třísloviny, jež mají antimikrobiální vlastnosti, které zabraňují tvorbě plaku na zubech.
  5. Je také bohatá na fosfor, vápník a hořčík. Fosfor je nezbytný pro správné fungování mozku. Vápník je potřebný pro tvorbu kostí. Hořčík může okamžitě zlepšit náladu.
  6. Tmavá čokoláda obsahuje kyselinu stearovou, která má pozitivní účinek na cholesterol.
  7. Tmavá čokoláda s vysokým obsahem kakaového prášku je pro diabetiky přínosná kvůli své schopnosti snížit inzulinovou rezistenci.
  8. Tmavá čokoláda může chránit pokožku. Němečtí vědci prokázali, že flavonoidy v tmavé čokoládě absorbují ultrafialové světlo a zvyšují průtok krve do pokožky, zlepšují barvu pleti a její strukturu.
  9. Tmavá čokoláda snižuje stres. Když jsme ve stresu naše tělo uvolňuje kortizol, což vede k vyššímu vylučování inzulínu a tím k přejídání.
  10. Tmavá čokoláda pomáhá potlačit chuť k jídlu. Vědci na univerzitě v Kodani zjistili, že tmavá čokoláda pomohla zvýšit pocit plnosti.