V poslední době je slyšet ze všech stran, jak je sůl nezdravá a že bychom ji měli z jídel vynechat. Je sice pravda, že není vhodné konzumovat sůl v nadměrném množství, ale vynechat ji z jídelníčku by bylo velkou chybou. Kolem soli se tvoří mnoho lží a mýtů, například, že se po ní přibývá na váze nebo, že je škodlivá. Představíme si, jak je to se solí doopravdy a proč se jedná o nezbytnou součást stravy každého z nás.

1. Správná funkce organismu

Stejně tak jako nadbytek, tak i nedostatek soli vede ke zdravotním problémům. Sůl, tedy chlorid sodný, je bohatá na sodík, který je pro správnou funkci našeho organismu nezbytný. Uvádí se, že bychom měli každý den pozřít alespoň 2300 mg sodíku. Pokud se z dlouhodobého hlediska dostává do těla menší množství sodíku, výrazně se zvyšuje riziko úmrtí.

2. Sůl je přírodním antihistaminikem

Pouhá špetka soli nasypaná na jazyk dokáže zmírnit alergickou reakci nebo dokonce i astmatický záchvat.

3. Regulace cukru

Sůl pomáhá regulovat množství cukru v krvi tím, že zvyšuje citlivost na inzulín. Pokud konzumujete jídlo zcela bez soli, rezistence vůči inzulínu se zvyšuje.

4. pH v žaludku

Tělo potřebuje sůl pro udržení přirozeného pH v žaludku. Žaludeční kyselinou je kyselina chlorovodíková a sůl je chlorid sodný. Správná hladina žaludeční kyseliny podporuje zdravé trávení, ale podle statistik má na západě až 90% lidí žaludečních kyselin málo.

5. Odbourání adrenalinu

Sůl pomáhá se snížením adrenalinu v těle. Adrenalin je důležitým stresovým hormonem, ale v nadměrném množství není vždy ku prospěchu.

6. Sůl zlepšuje kvalitu spánku.

Sůl má antistresové a anti-excitační vlastnosti, potlačuje stresové hormony a zvyšuje rychlost metabolismu. Možná už jste slyšeli o tom, že lidé na dietě s jídlem bez soli hůře spí, je to způsobeno nedostatkem sodíku, který je pro spánek velmi důležitý. Pokud se vám stane, že se probouzíte mezi 2-4 hodinou ranní, je to dané tím, že v té době je hladina adrenalinu na vrcholu. Pokud chcete zase rychle usnout, dejte si na špičku jazyka trochu soli nebo cukru.

7. Vylučování kortizolu

Přiměřená konzumace soli podporuje zdravou váhu a rychlý metabolismus. Za prvé, studie ukázaly, že zvýšený příjem soli vede ke zvýšenému vylučování kortizolu a tedy k nižší hladině kortizolu v krvi. Nevyvážený nebo nadměrný přebytek kortizolu znamená přibývání na váze a stagnující metabolismus.

8. Podpora štítné žlázy

Sůl podporuje funkce štítné žlázy tím, že sníží cirkulaci stresových hormonů. Například kortizol blokuje štítnou žlázu, ale sůl jeho přebytek zredukuje.

9. Termogeneze

Zvýšený příjem sodíku rovněž koreluje se zvýšenou produkcí termogeneze (tepla v těle).

10. Díky soli je jídlo chutnější

Sůl rovněž podporuje pocit sytosti a vy si tak více vychutnáte kvalitu jídla namísto jeho kvantity. Napomůžete také s regulací tělesné hmotnosti.

Jaká sůl je nejlepší

himalájská sůlBěžná zpracovaná sůl je lepší než žádná sůl, ale nejzdravější je nerafinovaná sůl, která je bohatá na stopové prvky. Mezi nejlepší varianty patří himalájská sůl. Mnoho producentů se chlubí tím, že obsahuje 84 stopových prvků a minerálů. Jde povětšinou o klamné tvrzení, výzkumy ukazují, že jich je v himalájské soli kolem 60, ale i tak se jedná o nejzdravější sůl, kterou je vhodné zařadit do jídelníčku.

Kdy se soli vyvarovat

Ačkoliv je sůl zdravá, na její zvýšené množství by měli dát pozor lidé trpící problémy s ledvinami nebo hypertenzí. Vhodné je poradit se s lékařem, kolik soli můžete konzumovat. Nejlepší možností je poslouchat své tělo, které si obvykle dokáže samo říci, kdy má soli nedostatek.